onsdag den 27. august 2014

Campist med kikkert

De senere år har jeg i eftersommeren haft nogle ophold på Hals Strandcamping ved Hou, den som før hed Lagunen. På den måde har jeg været tæt på lokaliteterne på østkysten og har kunnet obse mellem Stensnæs og Nordmandshage uden at skulle bruge længere køretid. Jeg har netop afsluttet et 5-dages ophold på campingpladsen, hvorfra turene gik ud i området. Nogle gode dage med mange fugle, selv om DAGEN med massivt træk ikke blev opnået - bortset fra Splitterne-træk i starten af opholdet. Jeg havde to længere (og en kort) obs-morgener ved Nordmandshage sammen med først Anders Brinkman og siden Palle A. F. Rasmussen. Begge fine dage - ikke overvældende træk, men gode arter indimellem. Almindelig Skråpe (ny for N.hage) mest overraskende art, mens de mange kjover ved både Nordmandshage, Asaa og Gerå måske var største oplevelse (hvis man som jeg har kjoverne som favoritter blandt fuglene). Nu står den på arbejde de næste uger og nok kun korte smut nordpå. Men sidst i september har jeg en uge fri, og så forventer jeg masser af fugle igen :)


6 Alm. kjover jager i samlet flok en Splitterne, men gør kun et halvhjertet forsøg og slår sig i stedet ned til rast på en sandbanke. Ingen af de tusindvis af fugle letter, da de flyver hen over dem. Har de lugtet deres fredelige intentioner? Normalt vil 6 kjover være lig med kaos! Gerå 27/8 Iøvrigt mange Kjover ved Gerå i de her dage. 
Lille Kobbersneppe, Stensnæs 26/8

Læsø Rendes Fyr

Hvidklire, Krebsehavet

Overnattende Landsvaler, Asaa Havn. Lille udsnit af ca 900 overnattende.

Bynkefugle, Gerå

Sortklire, Gerå

Fiskeørn indtrækkende Asaa.

Med over 3200 Splitterner på træk, var det en stor dag ved Asaa. Næste dag under 40 samme sted!

Tilføj billedtekst

Tejst ud for Asaa Havn. Kom desværre ikke ind i havnen til et nærmere bekendskab.

Fjordterne inde i havneindsejlingen.
Denne unge knallertkører havde for anden dag træk valgt at køre ræs på vaden og sandbankerne. Knallerten gik i stykker, og han måtte trække den tilbage. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar