søndag den 15. april 2012

Rød Glente - Hvor mange par yngler ved Asaa?




Misvisende overskrift, for den er endnu ikke med sikkerhed konstateret ynglende i området, men alligevel. I dag havde jeg en enkelt trækkende Rød Glente om formiddagen over havnen. Fart på og ufravigelig nordlig kurs gjorde at den helt "sikkert" ikke var en lokal fugl, men en trækkende med destination Skagen senere på dagen.

Efter en til tider kedelig morgen og formiddag, hvor jeg ærgrede mig over at have stået ud af sengen kl. 4, for så at komme til det nordjyske og ramme en mindre god trækdag, kørte jeg fra havnen over til Store Bouet skoven. Her ville jeg opsøge gården St. Bouet for at høre, om de kendte noget til ynglende Røde Glenter i deres skov. Jeg ville have gjort det sidste år, efter en måneds tid i foråret, hvor der flere gange blev set glenter hænge over skoven og byen. Jeg traf aldrig nogen - skovarbejdere eller lokale - i skoven og fik derfor aldrig spurgt. En enkelt eftersøgning i skoven gav heller ingen glenter. I formiddags havde jeg fået besøg af flere lokale asaa-boere ved min obs.plads og een af dem kunne fortælle, at hun meget ofte så Rød Glente over skovene. Mest syd for byen og især indenfor den seneste tid. Det fik mig til at køre til St. Bouet. Uden igen at træffe nogen, så jeg kørte tilbage til byen og ville en tur ud af Gerå Engvej, for at se efter gæs nede mod Gerå.

På vej ned ad Havnegade får jeg øje på en rovfugl kredsende ude over vejen ud til havnen. Jeg kører ned til strandengene, og ser en Rød Glente kredse lavt hen over vejen og engene. Stiger ud af bilen og får taget nogle billeder - i modlys desværre. Pludselig er der 2 glenter! De kredser sammen og jeg får den tanke, at der altså ER ynglende eller forsøg på ynglen i Asaa og omegn. Der går kun et kort øjeblik før to glenter mere dukker op og begynder at blande sig med de første. En femte ankommer lige efter og nu kredser 5 Røde Glenter over strandengene mellem havnen og byen! Efter nogle minutter hvor de tager højde og næsten når ud til havnen, deler de sig og det ene par flyver langsomt mod skoven syd for Asaa, mens det andet par flyver ind mod Store Bouet nord for byen. Den femte ser jeg ikke hvor den bliver af. En af fuglene fouragerer over markerne syd for byen, da jeg efterfølgende kører ud af Gerå Engvej.

Tilbage til overskriften. Hvor mange par yngler ved Asaa? Med dagens oplevelse kunne der være tale om to par, men om de yngler i år eller er ved at etablere territorier eller hvad der sker, ved jeg ikke. Det må den næste tid vise. Men spændende er det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar