søndag den 15. april 2012

Observationer 15. april 2012

ASAA - Rødstrubet Lom 1, Gråstrubet Lappedykker 1, Skarv 89, Fiskehejre 2, Knopsvane 11, Grågås 2, Bramgås 409, Lysbuget Knortegås 9, Gravand 41, Spidsand 3, Ederfugl 14, Sortand 20, Hvinand 12, Toppet Skallesluger 10, Rød Glente 6, Blå Kærhøg 2, Duehøg 1, Spurvehøg 9, Musvåge 12, Fjeldvåge 2, Fiskeørn 1, Tårnfalk 1, Vandrefalk 1, Fasan 1, Strandskade 19, Hjejle 26, Vibe 1, Storspove 2, Rødben 16, Hættemåge 300, Stormmåge 20, Sildemåge 2, Sølvmåge 500, Svartbag 16, Splitterne 43, Ringdue 18, Hedelærke 1, Sanglærke 11, Skovpiber 3, Engpiber 22, Hvid Vipstjert
12, Gærdesmutte 1, Jernspurv 1, Rødhals 15, Stenpikker 1, Solsort 3, Sangdrossel 2, Gransanger 1, Musvit 5, Skovskade 2, Allike 20, Råge 6, Gråkrage 35, Stær 8, Bogfinke 1, Stillits 1, Grønsisken 4, Tornirisk 16, Gulspurv 7, Rørspurv 1, Bomlærke 1.

Kommentarer: Bramgæssene trak langt mod syd ud over Kattegat. Måske flokken som har stået ved Gerå den seneste tid? 9 af artsfællerne var oppe og vende over havnen inden de fløj sydover. 5 Røde Glenter i een flok og en enkelt på træk (se andet indlæg)! Duehøgen kom over havnen og fløj i aktiv flugt mod nord. De ses sjældent på træk ved Asaa, men det er dog sket før. Ellers mange rovfuglearter, når man også tager i betragtning, at der kun ses 12 musvåger. Så andelen af musvåger er relativt lille ift udbuddet af arter. Det er ikke så ringe. Hedelærken kom, som de foregående, syngende hen over hovedet på mig og trak mod nord over vaden. Skovpiberne er de første jeg ser i år og kom sammen med et par engpibere. Rødhalse-fald over havnen i nat. 15 er mange for Asaa - det er vi ikke vant til!
Jeg holdt ikke-annonceret spørgetime for de søndagsbesøgende på havnen. Mange kom hen for at se hvad jeg lavede, og jeg fik gode snakke med flere om bl.a. fuglene i området, fiskeriet, dådyr osv.

Og så for resten af foråret håber jeg, at vejret arter sig noget bedre på mine fridage end hidtil, så der er noget at komme efter heroppe. Desuden må priserne på diesel også godt tage en tur ned ad...


Gulspurv bag bådehallerne 15/4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar