onsdag den 6. juli 2011

Sleepless in Aarhus

Lummert og håbløst svært at falde i søvn, også selv om jeg lige var kommet hjem fra Berlin og var træt ovenpå køreturen. Planen for den følgende dag var ellers, at jeg ville tage op og se om der var begyndt at komme vadere nordfra ved østkysten. Kl. 3 var uret derfor sat til at ringe, så kunne jeg lige nå et par timers obs inden højvandet skulle sætte ind.
Lidt efter midnat så jeg på uret - var stadig ikke faldet i søvn og en lidt underligt lydende Natugle fra Vennelystparken underholdt mig, så det ikke blev lettere. Kl. 1.30 hørte jeg en Vagtel synge udenfor! Jeg bor midt inde i Århus og Vagtel er absolut ikke en art jeg forbinder med centrum af en storby. Men jo, faktisk har jeg for nogle år siden hørt Vagtel herinde. Også om natten og højest sandsynligt en overflyvende fugl som denne nat. For Vagtlen hørtes tre gange med den karakteristiske hvit-hvit hvit, og for hver gang lød det svagere og svagere. Nå, jeg kunne lige så godt stå op og måske kunne jeg nå lidt natlyt i det Nordjyske.
Jeg havde næsten motorvejen for mig selv og drejede af ved Dannerhøjafkørslen, for at tage en lytter ud af Dorfgade og Dorf Mølle. Masser af Sangdrosler og Solsorte sang, men ingen Plettet Rørvagtel i Dorf Mølle, som jeg havde forventet(eller rettere håbet:). Kun et par flagermus og en syngende Rørspurv, og så ellers intet som havde med et vådområde at gøre.
Turen forsatte til Dorf Kirkeby og videre til Dorf. Lyttede efter Vagtler - ingen, og det kunne være sjovt hvis en Kirkeugle gav lyd fra sig. Der ynglede flere par på gårdene langs denne vej i starten af halvfemserne, men de er nok forsvundet helt. To Bynkefugle og tre Kærsangere sang mellem de to dorfer. Videre forbi Dorf Enge, uden det store at skrive hjem om og ind til Ørsø. I Ørsø tog jeg vejen mod Åkjær og det var en god ide. Knap var jeg kommet forbi byskiltet, før den første Vagtel sad og sang tæt på vejen. De tre kilometre til Åkjær gav 7 Vagtler og området op mod Voerså indeholder sikkert mange flere, Men det havde jeg ikke tid til. Kørte langsomt forbi Åkjær Gamle Skole og endte nede i eng-lavningen lige efter, da en meget - larmende er nok det rette ord - Engsnarre, sad tæt på vejen og crexede løs. Fuglen optog jeg med min mp3-afspiller, som ikke har en god mikrofon, men det var heller ikke nødvendig til denne fugl!

Efter lidt lyt på stedet, tog jeg videre til dagens tælling ved kysten...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar