onsdag den 7. august 2013

Sort eller Rød Glente eller...?

Lige stået ud af bilen efter ankomst til Gerå, får jeg øje på rovfuglen på billederne nedenunder. Den er ved at tage højde i noget nær stik modlys, og jeg får et øjeblik set den i kikkerten, men er usikker på en umiddelbar bestemmelse. Rørhøg eller Sort Glente er første tanke. Den har dog en lille kløft i den slidte hale, men er det en Rørhøg med slidte midterhalefjer, eller en Sort Glente? Jeg får hurtigt fundet kameraet frem og taget nogle ret dårlige billeder i det stærke modlys, mens rovfugle har taget stor højde. Jeg viser et billede på kameraet til Hac, som er dukket op. Men svært at se noget i det stærke solskin denne dag.
Hjemme får jeg lagt billederne ind på computeren og ser til min overraskelse, at fuglen mere ligner en Rød Glente en noget andet. Har to store hvide felter i hånden! Den havde jeg overhovedet ikke tankerne, efter jizzet i felten og den ret kedeligt farvede dragt. Jeg er stadig i tvivl. Ved at Sort Glente kan have meget hvidt i hånden i Asien, men har aldrig set det herhjemme.
Nogen med bud på arten?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar