torsdag den 13. september 2012

Stilhed på bloggen - og så lidt landsvaler

Aktiviteten på denne blog er ikke overvældende lige for tiden, men det betyder ikke, at jeg er gået helt kold. Næh arbejdet fylder og har gjort det hele året som følge af de allestedsværende besparelser i det offentlige, og selv om jeg stadig tager nordpå til østkysten, er opdateringerne skubbet lidt i baggrunden. Men de kommer her de kommende dage!

Siden sidst i juli har jeg kommet jævnligt ved Asaa/Gerå uden at have indrapporteret (det hele) til DOF-basen. Observationerne bliver lagt ud her senere hen, men der er ikke set nogle usædvanlige arter, kan jeg godt røbe. Et par gange i løbet af august/september har jeg slået lejr på Hals Strand Camping i nogle dage, og med udgangspunkt derfra, har jeg obset ved Østkysten. Før har jeg overnattet ved familien, men det har tit bevirket, at jeg først er kommet ud af døren op ad formiddagen - så er det lidt lettere på en campingplads, hvor der ikke er en familie med forventninger og forpligtigelser.

Sidste tur til Hals Strand Camping foregik mandag/tirsdag 10.-11. september og bød på en fin, men ikke overvældende trækdag ved Nordmandshage i godt selskab med Palle og Kenneth. Det store træk udeblev til trods for at vejret - over land - var næsten perfekt.Til gengæld var sigten ude over havet noget diset og der har sandsynligvis ligget havgus længere ude i Kattegat som har spærret for indtræk. Men vi fik da en pæn dag ud af det alligevel.
Om aftenen begyndte det at vrimle med landsvaler over campingpladsen. Et skud på omkring 10.000 svaler til overnatning i rørskoven ved lagunesøerne, endte jeg med at komme frem til. Jeg prøvede at lave en video i mørket, og resultatet blev ærligt talt ikke godt. Men man kan måske fornemme det store antal landsvaler i dele af den video, som kan ses her:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar