fredag den 8. juni 2012


ASAA - Sule 1, Mørkbuget Knortegås 1, Gravand 16, Ederfugl 9.

Kommentarer: Første Sule i år! Havde en dragt jeg ikke synes at have set før. Vel en mellemting mellem 3K og 4K.

GERÅ - Skarv 30, Gravand 288, Krikand 151, Gråand 90, Ederfugl 16, Toppet Skallesluger 2, Rød Glente 1, Tårnfalk 1, Strandskade 11, Klyde 15, Stor Præstekrave 8, Strandhjejle 13, Vibe 2, Islandsk Ryle 21, Sandløber 4, Almindelig Ryle 36, Storspove 1, Rødben 5, Havterne 3, Gul Vipstjert 3, Hvid Vipstjert 4, Rødstjert 1, Stær 300.

Kommentarer: Pænt med ænder på vaden. Af de 151 Krikænder var kun 1 af hunkønnet. Nogenlunde samme fordeling var der med gråænderne og ederfuglene, mens gravænder havde en mere ligelig kønsfordeling. 
Den Røde Glente blev set fouragere over markerne lige nord for Gerå by. Der blev set glenter tidligere på foråret i samme område, så ideen om at der yngler et par i skoven mellem Asaa og Gerå har jeg ikke helt opgivet. 
De islandske ryler stod på revlen og fløj sydover efter et stykke tid. Et par havterner har rede på sandbanken lige syd for molens spids. Der har de haft reder så lang tid jeg kan huske og aldrig har de haft succes på dette befærdede sted. Jeg har altid tænkt menneskene på stranden som største trussel, men i dag var det to gråkrager, som prøvede at komme nær reden - blev jaget på porten af et par aggressive terner. Havde helt glemt kragerne som prædatorer... 

Obsene fra Asaa og Gerå blev gjort sidst på eftermiddagen. Der før og efter var jeg i Bolle Enge og Lyngdrup bæk. Den tidlige eftermiddagstur gav ikke ret meget - godt nok sang lidt kærsangere og nattergale i engene, og Lyngdrup havde 2 Lille Præstekraver. Aftenturen (afsluttet inden solnedgang) gav noget mere, specielt tidligt fouragerende Skovhornugler var en oplevelse. Obsene kan ses på Dofbasen.


Her lidt billeder af Skovhornuglen på jagt, ca. kl. 21.55. Den afleverede byttet i hegnet bag min bil (foto 1) og ses vende tilbage på jagt (nr 2 og 3).





1 kommentar:

  1. Hej soep.
    Fantastisk blog - jeg kunne godt tænke mig at lave noget om dig og din store interesse for fugle til Nordjyske Medier. Hvis du vil kontakte mig på tlf. 30 54 09 03, kan vi jo drøfte mulighederne - eller evt. aflive dem :-)
    De bedste hilsner
    Peder Pedersen
    Journalist

    SvarSlet