mandag den 23. april 2012

Observationer 23. april 2012

ASAA - Skarv 36, Fiskehejre 6, Knopsvane 6, Bramgås 325, Mørkbuget Knortegås 4, Lysbuget Knortegås 10, Gravand 37, Pibeand 2, Krikand 3, Spidsand 2, Ederfugl 23, Sortand 19, Hvinand 3, Toppet Skallesluger 13, Blå Kærhøg 1, Musvåge 2, Fasan 1, Strandskade 29, Klyde 4, Stor Præstekrave 2, Vibe 2, Storspove 2, Rødben 7, Hvidklire 1, Svaleklire 3, Mudderklire 1, Almindelig Kjove 1, Hættemåge 75, Sildemåge 2, Splitterne 670, Fjordterne 7, Havterne 1, Dværgterne 3, Ringdue 3, Tyrkerdue 1, Sanglærke 18, Engpiber 32, Gul Vipstjert 1, Hvid Vipstjert 9, Jernspurv 1, Rødhals 6, Solsort 3, Sangdrossel 2, Gransanger 1, Løvsanger 1, Fuglekonge 1, Blåmejse 1, Musvit 4, Allike 5, Råge 2, Gråkrage 17, Stær 2, Tornirisk 8, Gulspurv 4, Rørspurv 3, Hare 1.

Kommentarer: Der var langt imellem snapsene - vind fra østlige retninger er dødens pølse ved Asaa. Bemærkelsesværdigt var det store træk af Splitterner, som sikkert havde overnattet ved Stensnæs og sandbankerne syd for, og nu begav sig ned til Limfjordens udmunding for at fouragere. Kjoven havde samme retning. Første gang den ses i 1. halvår ved Asaa. En række arter er kommet til siden sidst, især ternerne og klirerne havde førsteforekomster i år. Men ellers en dag uden det store træk og antal fugle. 

6 kommentarer:

  1. Hej Søren

    Ja, Østkysten er tynd, når der er østenvind. Jeg var selv ved Stensnæs i lørdags, og det var magert. Det undrer mig, at man heller ikke ser spændende havfugle, som østenvinden kunne presse ind fra Kattegat... men sådan er det altså ikke.

    Du har tidligere skrevet, at du sørger et par ynglende røde glenter. Jeg faldt over denne http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=47847. Det kunne måske være det par, som du har set og som jeg har set flere gange omkring Lyngså, hvor jeg har sommerhus, og Stensnæs. Jeg så i lørdags netop to røde glenter på jagt.

    Mange hilsner
    Martin

    SvarSlet
  2. Hej Martin
    Østenvinden får næsten al træk til at foregå ved vestkysten og det er meget begrænset hvad der kommer langs østkysten. Vadefugle og lidt ænder er vel undtagelserne. Småfugle og rovfugle er lettere at presse af vinden, så dem kan man se langt efter i disse dage. I 2011 blev der set mange suler hele året i Kattegat. Her i det nye år er der ingen - selv ved Skagen ses få. De fluktuerer noget fra år til år. Som jeg skrev, var det første gang jeg så kjove ved Asaa i foråret. De er mere almindelige ved Hals Barre, hvor splitterne fouragerer. Asaa ligger for langt inde til at havfuglene kan ses derfra. Desværre. Sandsynligheden for havfugle er en hel del større ved Stensnæs.
    Spændende link du fandt om Rød Glente. Jeg så flere røde glenter omkring storskoven sidste år, og de burde også yngle der. Landskabet er til det. Glenterne ved Asaa kan være nogle af dem som ses vende i SKagen, i hvert fald så jeg ingen i området i mandags, men de kan være svære at registrere når ynglen er gået i gang, så måske? Jeg tror nu de er for unge til yngle og kommer nok ikke til at etablere sig i år. Men i fremtiden kunne skovene langs østkysten godt rumme flere par. Det burde være muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej har du talt vores med som borg i skorstenen på åleje 15...

      Slet
  3. Hej Lasse. Hvilken en bor i skorstenen?
    Hilsen Søren

    SvarSlet
  4. hej igen, vi havde et allike par som ynglede i vores skorsten sidste år og er nu hos os igen ( hvis det er samme par ?! )

    SvarSlet
  5. Det kan sagtens være samme par som sidste år. Når de først har fundet et godt redested, kommer de igen år efter år.

    SvarSlet