onsdag den 1. februar 2012

Før nutid - gamle observationer

SORT STORK

Et lille tilbageblik på en ældre observation. En ret så blæsende sensommerdag 2007, 26/8 for at være helt præcis, var jeg i forbindelse med familiebesøg i det nordjyske, et smut omkring Gerå. Til trods for at vinden blæste kraftigt og det var småt med fugle, da det samtidig var højvande, var turen ikke helt forgæves. Jeg havde været ude på molen og var gået tilbage til p-pladsen for at køre videre, da jeg langt mod syd kan se en større, langvinget fugl kæmpe sig igennem vinden. Jeg får hurtigt kikkerten på og bliver glædeligt overrasket over at se en sort stork komme i min retning. Storken har noget besvær med sidevinden og bliver til tider nærmest blæst ned over og meget tæt på engene og bagefter ud over vaden, mens den stadig prøver at holde den nordlige kurs.

Jeg fumler med kameraet for at få taget billeder af dens kamp, men mit upålidelige objektiv - en 300 mm Nikkor, har valgt ikke at ville fokusere automatisk, så efter en febrilsk indsats får jeg slået den manuelt til. Det lykkes at tage en række billeder - mange desværre uskarpe. Den sorte stork, som er en 1k fugl, kommer direkte hen mod mig på p-pladsen og drejer af på 10 meters afstand og forsætter videre mod nord. Ved åen har den fået nok af blæsten og går ned - jeg kan desværre ikke se hvor, men har også set det jeg skulle, så den skal ikke forstyrres. Billederne fra storkens kamp i luften kan ses her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar