tirsdag den 24. maj 2011

YNGLEFUGLE 2011

Gul vipstjert er en af de arter
som kortlægges
Jeg er igang med ynglefugleoptælling på strandengene, markerne og sandrevlerne langs østkysten. Regner med at få taget strækningen Melholt til Stensnæs de næste uger og er begyndt med området nord for Asaa. Ternerne er ikke gået igang med at etablere kolonier (21/5),og dem vil jeg gerne have med i optællingen, så jeg venter lige ca 10 dage, før jeg går videre. Men med "prøve"-arealet nord for havnen kan jeg se, at kystfuglene har hårde vilkår med prædation fra krager, ræv og mink. Adskillige fodspor på sandrevlerne viser tilstedeværelsen af rovdyrene, så det er spørgsmålet om ternene og vadefuglene overhovedet kan få ynglesucces. Vaden ud til bankerne er næsten tørlagte ved lavvande, så der er frit spil for feks. ræv. Til gengæld ser det ud til at der er etableret en klyde-koloni på sandbankerne syd for Asaa havn. Med ca. 30-34 individer og min. 8 rugende(?)klyder, må de have bedre muligheder dér, da sandbankerne for det meste er omgivet af vand og vaden tørlægges ikke helt. Men den koloni bliver også tjekket.

Vis Ynglefugle 2011 på et større kort

Kortet viser kortlagte fugle på et område nord for Asaa. Zoom ind på kortet - så virker det mindre rodet og det er også en god idé at åbne det store kort, hvor der er yderligere kommentarer til registreringerne. Det kan tage lidt tid at hente hele kortet ind, så hav tålmodighed...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar