mandag den 16. maj 2011

Sortstrubet Bynkefugl

Eftersøgningen af den mulige Hvidskæggede Sanger i går fik mig til at tage endnu en tur nordpå
til Asaa. EFter lang tids søgen kunne jeg konstatere, at fuglen fra i går ikke var i området. Der var sket en udskiftning i de rastende småfugle i løbet af natten - bla ingen grå fluesnappere eller gulbug tilbage, mens skovsanger var ny på stedet. Så den hvidskæggede kandidat var nok trukket videre. Ærgeligt.

Skulle til at køre hjem igen, da jeg får øje på en Sortstrubet Bynkefugl ved Krebsehavet. Den virker meget hvidlig på bryst og bug og dermed kontrastrig ift vingerne, har lille afkranset ferskenfarvet hagesmæk. Den flyver meget omkring, jagtet af tornsangere, gulspurve og folk som lufter hunde, og jeg halser efter for at se den bedre. Får taget nogle halvdårlige billeder, men mener ud fra dem og det jeg har set, at det er den sibiriske race af S.Bynkefugl. Skriver til HaC at den Hvidskæggede var væk, men at der nu var en Sib. Sortstrubet Bynk. Kort tid efter ringer RSN og han kommer til undsætning med hans far og får set kræet. Hans større erfaring med racerne af S. Bynke fortæller ham, at det er almindelig Sortstrubet - godt nok med minimalt farvet øvre bryst. Efter at have tjekket billeder på nettet kan jeg kun give ham ret.



Billedkvalitet ikke noget at råbe hurra for!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar