søndag den 15. maj 2011

Hvidskægget Sanger?

Hvidskægget Sanger fra Mytilini 2009
Så er vi kommet ind i en ustabil vejrperiode med vind fra vest og sydvest. I morges var den mest i sydvest og der lå truende regnskyer ude vestpå. Et mindre fald af småfugle ved havnen i Asaa gav bl.a. havesangere, grå fluesnappere og tornsangere. Ikke noget odiøst i det, men under kratlusk ved "skoven" ved Krebsehavet hørte jeg en sanger, som jeg ikke helt kunne få styr på. Det lød lidt som en blød tornsanger(uden t.sangerens karakteristisk afslutning) tilsat rørsangerstrofer. Rørsanger kunne jeg hurtigt udelukke, og jeg noterede den som en noget afvigende Tornsanger. Kunne dog sammenligne med typiske tornsang i nærheden, og det lignede den ikke. Jeg tog hjem efter regnen kom ind vestfra og gik på nettet for at høre, om der fandtes tornsanger-indspilninger med rørsanger-indslag. Umiddelbart fandt jeg ikke nogen, men gennemgik andre sylvia-sangere og stødte på Hvidskægget Sanger, som i en af indspilningerne havde rørsanger-sang. Tvivlen er der dog stadig, men jeg skrev til HaC, som måske kunne være i Gerå, og fortalte om sangeren. Han skulle til at hjem, men ville evt køre forbi og tjekke. Måske en afvigende Tornsanger eller måske en Hvidskægget? http://www.xeno-canto.org/XCspeciesprofiles.php?species_nr2=6628.00 giver flere eksempler på sang af hvidskægget...

1 kommentar:

  1. Jeg nåede omkring Aså havn i et ophold mellem bygerne. Jeg er som udgangspunkt ikke sikker i sang og kald af Hvidskægget Sanger, men hørte en tør snerren, jeg ikke kendte (men som kunne forbindes med Sørens iagttagelse). Dette gentog sig en enkelt gang, hvorfor jeg to gange hørte en afvigende "sylvia-sang" et par gange. Blødere og lettere end Tornsanger og mindre kantet. Herefter væltede regnen ned.....
    Hilsen Hans Christophersen
    Hjemme ved CD spilleren er det første jeg hører stemmen af Hvidskægget Sanger, som passer rigtigt godt på oplevelsen ved Aså. Sangen er heller ikke ulig det, jeg hørte tidligere på dagen.

    SvarSlet